Олардың ішінде Семей қаласындағы №19 мектептің еңбек пәнінің мұғалімі Бақытжан Шәпенова бар, – деп хабарлайды Semeynews.kz.
Бақытжан Шапенованың қолөнер әлеміне қызығушылығы ерте балалық шағынан басталды. Әжесі оған тігу мен тоқуға деген сүйіспеншілікті оятты. Қолөнерші еске түсіргендей, әжесі өрнектер үшін ешқандай сызбалар сызған емес немесе өрнектер жасаған емес. Затты жасау процесі көзмөлшермен жасалды және ол ешқашан қателескен емес. Бақытжан Сағдатқызы мата қиындыларынан күрделі өрнектері бар көрпе қалай жиналғанын, бір жіптен жылы шұлықтар қалай пайда болатынын қызығушылықпен тамашалаған. Айтпақшы, отбасында бес бала өсті, олардың төртеуі қыз, бір ұл. Бесінші сыныпта Бақытжан Шәпенова апа-сіңлілеріне жылы киім тоқыды. Ол тігін машинасымен өзінің сәтсіз шыққан тәжірибесін есіне алады. Бұл қазір бағдарламалық жасақтамамен басқарылатын және бірнеше жұмыс режимі бар заманауи тігін машиналары емес, сол уақытта тегіс тігістерді алу үшін тұтқасын айналдыру қажет болатын ағаш тіреуіштегі көлемді құрылғы болды. Матаны тігу мүмкін болмады, қыздың саусағы табанының астында қалды… Алғашқы қайғылы тәжірибеге қарамастан, кейіпкеріміз тігуді тастамады, әжесінің кеңестеріне терең өңіл бөлді. Жетінші сыныпта келгенде жасөспірім қыз өзіне және әпкелеріне өз бетінше киім тікті.
Осылайша, қолөнер оның өмірінің мәніне айналды. Бастауыш сынып мұғалімі дипломын алғаннан кейін Бақытжан Сағдатқызы жан-тәнімен жұмысқа араласты. Бірақ ол өзінің хоббиін қалдырмады және мектепте қолөнер үйірмелерін жүргізді. Қыз балалар сабақтан кейін қалып, шеберлікті игерді. Жұбайы әйелінің жас қолөнершілерге тоқу және кесте тігу техникасын меңгеруге қалай көмектесетінін көріп, оған қайта даярлауға және еңбек мұғалімі болуға кеңес берді. Айта кетейік жұбайы мектепте еңбек пәнінің мұғалімі және ұлдарға құрал-саймандар мен ағаш оюларын қалай өңдеу керектігін үйретеді. Бұл оның ағаштан жасалған ретро-машиналары ересектерді облыстық «Асыл мұра» фестивалінде машинка ойнауға мәжбүр етті.
Ең ұзын көрпе
Осы жылдың жазында Бақытжан ұзындығы 500 метр құрақ көрпе тігу жобасының қатысушысы болды. Көрпені Қазақстанның әр түкпірінен 200 қолөнерші бірыңғай үлгіде және бірыңғай түсті гаммада тікті, осылайша құрақ көрпелер біріктірілді. Осылайша бір автордың қолынан шыққандай бірыңғай құрақ көрпе пайда болды.
- Идея авторы – біздің жерлесіміз, Аягөз ауданынан тумасы Нұргүл Абайхан. Мен оның әлеуметтік желідегі жазбасын көрдім және жобаға қатысуға жалындадым. Құрақ көрпе жіңішке жолақтардан тігілген 133 мотивтен тұрады. Әр қолөнерші ұзындығы 2,5 метр көрпе тікті, – дейді Бақытжан Шәпенова.
Матаны жобаны ұйымдастырушы таңдады, ол барлық қолөнершілерді түс айырмашылықтары болмауы үшін жабдықтады. Әйтсе де, бір партиядан бірдей түсті маталар әртүрлі реңктердегі маталар кездеседі. Жалпы чатта матаны тігу техникасын және тіпті бағыты талқыланды. Қолөнершілер дайын көрпеге ұлттық ою-өрнекке дұрыс таңдалған қиындыларды жинауға тырысты.
- Көрпені тігу үшін маған екі ай қажет болды, талқылаулар мен кеңестер шамамен жеті айға созылды. Біз өз жұмысымызды Астанада Мемлекеттік Рәміздер күнінде ұсындық, көрпе жайдық. Ол дәл 500 метрді құрады. Қазақстандық рекордтар кітабының өкілдері де болды, олар бәрін өлшеді. Жақында әрқайсымыз осы бірегей жобаға қатысқанымызды куәландыратын бірегей нөмірі бар сертификат алдық, – дейді Бақытжан Шапенова.
Көрпеде ою-өрнектердің түс схемасы қазақстандық мемлекеттік рәміздермен үйлеседі. Көк ту ашық, бейбіт аспанды бейнелейді, ал ақ түс тазалық пен кінәсіздік туралы айтады.
Егер тарихқа жүгінетін болсақ, онда құрақ көрпесіз Қазақстанда кем дегенде бір үйді елестету мүмкін емес. Көрпені қыздарын ұзатуға дайындады, бала дүниеге келерде тікті, мұрагерлікке берді. Көшпенділер заманынан бері қазақтардың ата-бабалары орындықтарды, кереуеттер мен кілемдерді әдемі көмкерілген көрпелер алмастырып келді. Ашық және жұмсақ өнімдер бүгінде де үлкен сұранысқа ие. Соңғы бірнеше жылда қолөнердің бұл түрі қайта жанданғандай болды. Әдемі ұлттық бұйымдарды тігуді үйренгісі келетіндер және олармен үйін безендіргісі келетіндер көбейіп келеді. Бақытжан Шәпенова көрпе дайындауға жиі тапсырыс алады. Бүгінгі таңда әдемі көрпе тігу үшін көптеген маталар бар. Көбінесе велюр мен барқыт қолданылады, ал толтыру үшін мақта немесе табиғи жүн қолданылады. Бірақ ең бастысы – бұл әйелдің шеберлігі мен үлкен шыдамдылығы.
Көрпе жасау процесі бірнеше кезеңге бөлінеді. Көрпе құрақ техникасында – қиындылардан және ою – өрнектермен орындалады. Көрпе түрлері мен өлшемдері бойынша ерекшеленеді: жамылғы көрпе – жамылуға арналған, жер көрпе – еденге отыруға арналған кішкене көрпе, қу көрпе – матрас, қаз мамығымен толтырылған көрпе, тор ккөрпе – құрметті қонақтар үшін, ою көрпе – өрнекті көрпе.
Құрақ көрпе ежелгі дәуірден бастап сиқырлы қасиеттерге ие. Көптеген ұсақ маталардан жасалған заттар отбасын біріктіруге, оның мүшелерінің ажырамас тұтастығына қосылуға ықпал етеді деп саналады. Құрақ бұйымдары тұмардың функцияларын орындайды: олардың иесінің малы өсіп, мүлкі көбейіп, балалары көп болатындай етіп жасалынады. Байлық пен әл – ауқатқа арналған бұл ерекше талисман үйді үйлесімділікке толтырады, ал жақындарына денсаулық береді.
Тоқылған өрнектер
Бақытжан Шапенова өз оқушыларына дәстүрлі біз-кесте тоқылған кестені игеруге көмектеседі. Өнердің бұл түрі біржола жоғалып кетуі мүмкін еді, бірақ қолөнершілердің арқасында ол қазір екінші тыныс алды. Қазір аз адамдар өз қолдарымен бірдеңе жасауға қиналуда, бірақ біз-кесте техникасында жасалған ерекше картинаны сыйлық ретінде алудан бас тартпайтын шығар.
Тамбурлы кесте тігу техникасы өте қызықты – мұнда иненің орнына арнайы ілмек қолданылады. Кішкентай ілмектерден ою-өрнек немесе тұтас сурет жасалады. Өткен ғасырдың басында кесте тігушілер жұмыста үлкен ағаштан жасалған құрсауды, көбінесе тікбұрышты пішінді, сондай-ақ сүйектен жасалған ілгекті қолданды. Содан бері құрсаудың пішіні іс жүзінде өзгерген жоқ, бірақ қазіргі заманғы қолөнершілер металл ілгекті қолданады.
Сонымен қатар, әр қолөнерші ілгекке әртүрлі құралдарды бейімдеді. Біреудің қалақшаға ұқсайтын кең жалпақ тұтқасы бар ілгегі бар, ал Бақытжан Шәпенованың ілмектерін кәдімгі медициналық пинцеттердің мойнынан күйеуі жасап берген. Айтпақшы, ол жұбайының барлық тәрбиеленушілерін осындай бірдей құралдармен жабдықтап берген. Шәкірттері бұл ілмектерді өз жұмыстарында шебер пайдаланады. Бірақ кесте барқыттың ерекше реңкіне ие болу үшін экзотикалық құрал – тамшылатқыш инесі қолданылады. Онда қосымша тесік бұрғыланады. Жіп иненің доғал жағынан кигізіледі, содан кейін оны иненің ұшындағы тесік арқылы өткізеді, содан кейін бұл күрделі бүктелген жіппен жоспарланған өнім кестеленеді-байланады.
Тамбурлы кесте тігу техникасы әлемнің көптеген халықтарында қолданылады. Алайда оны орындау тәсілін әр халық өзі таңдайды. Әрине, ең бастысы – халық арасында қабылданған түсті шешім. Мысалы, қазақ қолөнершілері өздерінің кестелерінде оларды күнделікті өмірде қоршап тұрған түстерді көрсетті: сары-жасыл дала, қоңыр жер, охра, саз, қызыл гүлдер. Дәл осы қазақ халқының сәндік-қолданбалы өнеріне белгілі бір ерекшелік береді және оны барлық түркі халықтарының халықтық мотивтері мен ою-өрнектерінен ерекшелендіреді.
Сонымен қатар, кесте тігуге арналған кішкене ілгектің көмегімен сіз заманауи талаптарға сәйкес келетін кез-келген өнер туындыларына тең туындылар жасай аласыз. Кесте өнерімен айналысатындар аз, бірақ Бақытжан Шәпенованың айтуынша, оған қызығушылық танытатындардың саны артып келеді.
– Қыздар үйренгісі келеді. Мұнда өнердің бұл түрін меңгеру үшін шыдамдылық қажет. Дарындылықтан басқа, өнердің бұл түрі табандылықты қажет етеді. Біз-кесте техникасында кесте тігу – теңдесі жоқ өнердің тамаша түрі. Сондықтан бос уақытымда мен бүкіл ішкі дүниемді өз жұмысымда көрсетемін, – дейді Бақытжан Шапенова.
Ежелгі уақытта кесте тігу өнері көшпелі өмір салты жағдайында дамыды және көбінесе күнкөріс шаруашылығының сипатымен және қазақ малшыларының өмірімен анықталды. Кесте тігумен тек әйелдер ғана айналысқан, бұл үй шаруашылығы қазақ әйелдерінің арасында ең жаппай сипатқа ие болған. Қолөнер өнері анадан қызға мұра болды және қалыңдықтың міндетті қасиеттерінің бір бөлігі болды. Үйлену рәсімі кезінде беташар, жас жігітті күйеуінің туыстарына таныстырған кезде, күйеу жігіт оған иелік ететінін көру үшін инені берді. Тігілген жібек орамал – кестелі орамал жігітке сыйға тартылды, бұл махаббат сезімін көрсетудің бір түрі болды. Кестеде қолданылған ең көне материалдар – киіз, өңделген былғары, жүн маталар мен жіптер болды. Ноин-Улинск қорғандарынан археологтар түрлі-түсті жібек жіптермен тамбур тігісімен бай кестеленген былғары етік тапты. Қазақтар күдері халаттарын – жарғақ шапан, шалбар – жарғақ шалбар, сөмкелер-аяқаптарды кестелеп безендірді. Орталық мемлекеттік музейде жұқа тоқылған күдері кесектерінен тігілген және жібектермен кестеленген бірегей түкті қабырға кілемі сақталуда. Бұл кілемді ХХ ғасырдың басында найман руынан шыққан қолөнершілер жасаған. Негізінен сәндік кесте үшін сырттан әкелінген материалдар – барқыт, фланель, вельвет, ситец қолданылды. Кесте материалы жібек, жүн, мақта жіптері, сондай-ақ алтын және күміс жіптер болды. Кестеде моншақтар, маржандар және інжу моншақтар қолданылған.
Бақытжан Шапенованың кестеленген жұмыстарының қасында ұлттық киімдегі қуыршақтар тұр. Миниатюралық сұлулардың киімінің әр бөлшегі қолмен тігілген. Қуыршақтар – әр түрлі қолданбалы өнер көрмелеріндегі Бақытжан Сағдатқызының тұрақты серіктері.
Бақытжан Шәпенова өзінің шеберлігімен ата-баба дәстүрін сақтап, өскелең ұрпақты таныстыруда. Ол шәкірттерінің ұзақ уақыт бойы эскиздерді сызып, содан кейін матада өз жұмыстарын жасап, соңында анасы мен әжесіне көрсету үшін оларды мақтанышпен үйіне алып бара жатқанын көргенде өте қуанышты.
Semeynews.kz